Thursday, April 17, 2014

Orang Susah

17hb ni, aku dpt kafarah. Alhamdulillah. Syukur pd Allah.

Syukur sgt2. Dh lama tk rasa sedih. Masya-Allah. Aku rasa bahagia. Subhanallah..

Tp kesian kat ank2 aku. Allahu..
Ya Allah. Aku serahkan ank aku pd Mu ya Allah. Hanya Kau sje yg tau ape yg terbaik buat ank aku. Kesian dia. Bnyk dia derita. Berilah aku kekuatan ya Allah. Berilah aku petunjuk yg baik agar dpt aku didik ank ku ke jln yg benar. Subhanallah..

Jgnlah jdkan aku org yg sombong ya Allah. Jauhkanlah aku dr sifat2 terkeji ya Allah. Ya Allah, ampunkan dosa2 ku ya Allah. Ampunkan dosa kedua ibu bapa ku ya Allah. Ampunkan dosa kedua ank ku. Terimalah taubat kami ya Allah. Luaskan rezeki kami ya Allah.

Aku miskin. Ya aku miskin. Sbb tu di hina. Masya-Allah. Tp aku bahagia. Masya-Allah. Aku bahagia ya Allah. Maha Baiknya Engkau ya Allah. Kau beri kekurangan di sini, tapi Kau beri kelebihan di sana. Masya-Allah.

Slama ni aku alpa. Aku lupa. Subhanallah. Berikanlah aku ilham ya Allah. Berikanlah aku ilham.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Wednesday, March 12, 2014

Masya-Allah..

Assalamualaikum...

Masya-Allah.. Besarnya kebesaran Allah. Aku di duga lagi. Menangis. Merintih. Menyesal. Tapi aku teruskan jua. Ntah ape yg ade dlm fikiran, aku tk pastu. Wlu kekesalan beraja dlm hati. Ya! Hati aku menangis kerna Mu ya Allah. Permudahkanlah urusan mendidik ank2 ku ke arah soleh, kebaikan, mukminin yg sejati. Aamiin allahumma aaminn.

Asyraf bnyk mnduga aku. Aku cuba. Tp kdg2 aku tewas. Tkdelah besar mane. Namun hati aku mudah dijentik. Allahu.. Peliharalaa ati ku ya Allah. Tetapkanlah hati ku ya Allah. Subhanallah.

Pagi ni, 12 Mac, 2014, ntah ape yg merasuk aku, teruk asyraf kena mrh. Ekceli dh beberapa hari ni dia kena mrh. Tp pg td bgi kemuncak. Bila aku dh tk boleh sabar. Dila kita buat baik, dia ugut kita plak. Allahu.. Slh aku kerana tk mendidik, ya Allah.. Ampunkanlah aku ya Allah.. T_T ...

Tapi asyraf sama mcm aku. Mudah reda. Bila dh kena mrh, nages sedu2, mnjeruk ati ku, dia boleh tertawa. Mgkn dia tau slh dia. Aku rasa mcm nk peluk dia. Nk tenteramkn dia. Tp aku takut jika aku buat begitu, dia ingt dia tak slh. Ya Allah. Seksa aku tahan hati ni. Hga lah kami ke sek dia. Dia pun slamba je keluar kete. Aku siap minta maaf sbb mama marah2. Kesian ank aku. Masya-Allah.

Ok. Dh siap. Hantar maira pulak. Bila dh anta, skali tgok, kasut sek asyraf ade kat dlm kete!!! Subhanallah!!! Dia pegi sek pki selipar!!!! Adoiyai... Dh mama kena anta kasut sek dia plak.. Aritu tu buku teks tertggl. Punyalah nasib baik. Kebetulan sesgt. Mama ada kursus! So, mmg pegi lmbt sket. Arini pun sama. Ada kursus! Masya-Allah.. Allah lbh tau apa yg baik utk kami. Subhanallah..

Ya Allah ya rahman ya rahim.. Ampunkanlah dosa2 kami, dosa kedua ibu bapa kami, dosa, ank2 kami, dosa saudara2 kami, dosa sahabat handai kami, dosa, muslimin dn muslimat samada yg msh idup atau yg tlh mati. Ya arrahman.. Permudahkanlah sgala yg terbaik utk urusan kami. Tetapkanlah hati kami. Jdkanlah kami org2 yg Kau kasihi Kau cintai Kau sygi.. Lindungilah kami dr bahaya dn kejahatan diri sndr. Aamiin ya mujib ya ghani aamiinn...
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Sunday, March 2, 2014

2 bln dlm thun 2014

Assalamualaikum warahmaatullahi wabarakatuh.

Fuh! Dh masuk bln Mac. Dua bln yg penuh dgn perubahan. In shaa Allah.. Dua bulan yg penuh rahmat Allah beri. Dua bulan yg bnyk dugaan membina terjadi. Masya-Allah...

Maira dn Asyraf dh sek. Maira bln pertama masih di sek lama. Tp bapak dia dtg angin senggugut, meroyan nk tukar sek. Ok.. Tukar sek. Asyraf, sek kebangsaan. Masya-Allah. Penuh dgn tenaga nk pergi sek. Yelah. Jmp kwn2 yg rmi dn baru. Cuma agk terkilan sbb dia msuk kelas 1C. Hurmmm.. Smpi kena sound dgn kerani sek tu, haih? Sek byr mhl2 tp tak tau baca? Allahu.. Sentap kejap ati ni. Tp, yelah. Mak diaa sebuk. Apa pun bersgka baik jelah pd Allah. Ada rahmatNya. In shaa Allah. :) (smile)

Alhamdulillah. Asyraf dh start improve. dlm pembelajaran. Alhamdulillah. Allah beri dugaan pd mama n papa dorg, n kebaikan itu pergi pd ank2. Subhanallah.. Perancangan Allah itu lbh teliti. Masya-Allah... Kat sek transit baru, Asyraf n Maira improve bnyk. Ya! Kalo dgr byrn, mahalnya??!!!!.. Ekceli tk mhl mane pun. Caye tak? Sek lama, 270 + 185 = 455. Sek baru, 295 + 250 = 545. Beza 90. Bnyk, kan? Tp puas ati. Asyraf ade tuisyen. Sek pun anta 6hari smggu. In shaa Allah. Dn sbb bnyk belajar, Asyraf bnyk improve. Kan dia perlukan latihan berterusan? Masya-Allah. Lg pun yg byr tiap2 bulan, papa dia. Hehehehe. Biarlah. Ikutkan aje. Tknk ckp ape2. Asal ank lbh sempurna, cukup lah. Hmmm.

Katanya bulan Mac ade ujian. Ok. Ujian ni akn buat asyraf nek kelas, JIKA, dia dpt markah yg baik dlm ujian tu. Tp.... Hmmmm... Mcm sama je. Hehehehe. Tkpelah.. Kelas rendah pun, asal dia tk tercicir, itu sudah memadai. Dn kelas ni tak ramai pelajar. In shaa Allah. Asyraf jenis lambat. Mcm bapak dia. Buat keje slow jer.. Hmmm. Kdg sakit ati. Nak2 kalo dha lmbt. Mmg kena bebel jelah pg2. Hehehehe. Mental mama dibuatnya. Hahahaha. Lg mental bila kerja sek dia tak siap!!! Huwaaa!! Mama yg rasa mcm nk nages! Dn kerja sek yg tak siap tu, sbb dia balik umah papa dia!!! Huwaaa!!! Dh rasa mcm nk naik mahkamah suh buat rekod tiada lawatan ank bila time hari persekolahan. Bapak dia, bkn nk slhkn laaa.. Kes sbb dia jarang dgn ank. So bila dgn ank, dia akn beri ank tgok tv, main, mkn jajan, g jln2.. Wahaaaiiii!!!! Ank ade kerja sek!!! Nanti mama jgk yg susah. Bila dh stress, start lah perang SMS!!! Hmmmm

Allahu..
Slama ni terlupa pd nikmat Allah beri. Slama ni alpa pd Allah Maha Pencipta! Subhanallah.. Maha Suci Allah.. Sgala Puji Bagi Allah.. Allah Maha Besar... Hati ni, menyesal tak sudah. Bagai terasa daging di carik2. Betapa bnyk kita ibadat, mcm makin kurg je pahala aku. Mcm tak luak2 je dosa2 aku. Mcm tak cukup2 tak penuh2 je ibadat aku. Allahu.. Menangis, menyesal. Masya-Allah. Kalo lah tkde tggjwb lain, mgkn aku sujud je kot. Tp tu lah. Bila dh nages2, dh lega, dh bengkak mata, dh mcm ape, nti buat dosa lg. Aduhai.. Bengkak lg mata. Mcmane nk elak tak buat dosa? Kdg2 tu, dh tahan. Smpi gaduh2 dgn diri sndr, tp satu dua terlepas jgk. Terbuat jgk dosa. Allahu Akhbar. Sshnya nk jaga hati yg bersih. Syaitan yg menggoda ni, mak aii.. Takutnya. Takut kena goda n buat dosa lg, dn lagi dn lagi.

Ilmu agama mcm2 kena baca dn belajar. Mcm tak cukup2 ilmu yg ada. Mcm tak puas menimba ilmu. Masya-Allah. Bila dh tau yg ni, nak tau yg ni plak. Dlm ati, bodohnya aku? Bnyk lg bnd yg tak tau.. Allahu Allah.. Nak cari guru. Guru yg dekat tu ada. Tp garang sgt. Nti dia kate, ko tu bodoh! Itu pun tak tau. Aduhai.. Mmg laa aku bodoh. Sbb tu aku nk belajar. Hmmm. Sungguh dlm dilemma. Kena cari kwn2 perempuan yg nk belajar agama. Pastu sama2 menuntut ilmu. Hehehehe. In shaa Allah. Sabar.. Akn dtg waktu itu. In shaa Allah.. :)

Ok, skg masuk bab psgn pulak. Zauj! Hmmm.. Satu lg mslh dlm dilemma. Aku nk cari zauj yg baik. Tp mcm dpt zauj yg kureng jer... Mcmane? Aku perlukan pembimbing. Tp org yg membimbing ni, diri sndr pun tak terbimbing, mcmane nk bimbing aku? Sekali yg lps dh berlaku, kali kedua ni dh fobia plak. Trauma giler nk terima lamaran bakal zauj yg diri sndr pun terumbang ambing. Adehhh... Dn aku percaya, sbb itu jgk lah ramai wanita hebat, tidak mncari zauj lg. Eh? Hehehehe. In shaa Allah.. Kalo ada jodoh lg, siapa pun zauj nya, aku buat yg terbaik. In shaa Allah. Smoga Allah merhamati kita semua.. Aamin ya mujib ya ghani aamiin..

Sekian sje. Ni tulisan ms tgh tggu nombor giliran di klinik pakar mata HAS. In shaa Allah. Hehehehe.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.. :)
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Friday, December 6, 2013

joget.3GP

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Thursday, December 5, 2013

Seorang

Dah menjadi kebiasaan bagi aku. Dr dl smpi skg. Dah biasa seorang.

Sejak dr kecik, asal aku masuk wad, tk penah sorg rakan ketawe yg dtg menjenguk. Hehehe. Kalo ade pun, mak n adik2. Skg dh ade ank, ank2 pulak yg masuk. Kalo dl ade mertua pun, nama je mertua, haram nk jejakkn kaki ke spital. Cuba ank menantu kesygn, hari2 dtg tgok. Hehehehe. Tk kisah lah. Skg ni, katil2 sebelah aku, penuh dgn sdara mara n rakan taulan. Aku? Sengih jer sorg2. Kalo dulu aku nages. Skg tkde dh. Tk heran pun kalo org tk dtg. Sbb dah biasa. Hahahaha. Pdn muka aku. Kwn jauh2 sgt. Duk kl lah, duk kedah lah, duk sabah lah, duk sarawak lah. Tkkn nk jenguk? Hehehhe. Itu pro n kontra org yg rmi kwn. Eceh! Nak jugak.

Wat ms skg, makcik sblh ni duk tengok2 aku lg. Aku buat2 laa taip sms. Bukan dia tau aku taip ape? Hehehehe. Kejap2 tngok aku. Kejap2 tgok aku. Asl terpndg muka dia je, tgh tgok aku. Nape makcik. Sy ok. Mak sy tk pndi memandu. Heheehhe.

Kalo dulu2 ade org tny, mak tk dtg ke? Aku jwb, mak jaga ank. Susah nk dtg. Suami? Haaa time tu perasaan geram, mrh, benci, menyampah bercampur baur. Dari aku nk bersalin, smpi aku bersalin sorg2 kat spital, jenguk pun susah. Nk discaj wad pun tk leh smpi nurse suh aku pksa suami dtg. Ooo mak aiii....

Tp skg, aku senyum jer... Geleng2 kepale. Hehehehe.

Pd aku, rmi2 dtg pun aku pening kepale. Hahhahaha. Bising! Pastu, kalo dtg by group, dia bercerita sesama dia. Aku ni terpinga2 laaa ape yg dia cerita. Mcm nk cepuk je muka sorg2. Hahahahha. Boleh kuar statement cmtu? Memang PENGSAN!
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Thursday, November 28, 2013

Kejam! Kejam! Kejam!

Kejam!
Itulah perkataan yg dpt aku jerit dr dlm hati.

Kejam!
Smpi ati tak prihatin pd zuriat sndr. Subhanallah. Sedihnya hati aku. Sayu. Tp aku diam. Aku hny telan sgalanya.

Smpi bila nk bergaduh? Smpi bila nk bertekak? Smpi bila nk bertolak ansur? Ank smkin mmbesar. Ank smkin bijak. Aku tak mahu ank aku hidup dlm kekalutan. Ya mgkn dh bhgian mereka hidup dlm keluarga yg berantakan. Tp, sbgi org dewasa, sbgi org yg berakal, sbgi org yg diamanahkan, tkkn laa tk leh nk pikir. Sampai bila nak ikut nafsu amarah tu? Smpi bila nk berdendam? Ape yg ko dpt?

Astagfirullah. Tabahkanlah hati ku ya Allah. Aku mohon pd Mu ya Allah. Redhakanlah kemarahan dlm hati ku.

Tuk kesekian kalinya, aku memujuk hati aku. Tuk kesekian kalinya, aku menangis dlm sujud ku. Hny Allah yg tahu. Yg maha mengetahui.

Pun begitu, aku msih mampu tersenyum. Aku masih mampu ceria. Aku masih lg lurus. Aku masih lagi jujur. Kerana aku hny mgharapkan redha-Nya. Aku dh tk pndg ape lg. Ntahlah. Separuh smgt ku hilang. Separuh hrpn ku hilang. Tp aku masih lg bersahaja.

Di sini, di mane aku berkali2 jatuh tersungkur, aku tetap bangun. Dgn kepayahan. Dgn keperitan. Dn akhirnya, aku berjaya. Aku berjaya berdiri biar pun melayang. Pun begitu, aku tetap bersyukur. Syukur pd Allah krna ramai yg membantu. Masya Allah. Tak putus2 rezeki dn bantuan dari Mu ya Allah. Subhanallah. Syukur pd Allah yg memberi aku kekuataan dlm diri ini. :)
Alhamdulillah..
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Kaki Aku

Assalamualaikum.

Penghujung 2013.
Subhanallah. Semakin hampir aku ke tahun hdpn. Sdgkn aku dn ank2 masih terkontang kanting.
Ya Allah! Permudahkanlah bagi kami segala yang terbaik untuk masa depan dn agama kami. Aamiin ya mujib ya razaq aamiinn..

Ya Allah. Permudahkanlah urusan dunia dn akhirat ku, ya Allah. Aku mohon kpd Mu ya Allah. Lapangkanlah mslh kami. Aamiinn..

Diam tk diam, asyraf dh menginjak ke darjah satu. Subhanallah. Mama rasa mcm baru semalam jer mama lahirkan asyraf. Dh besar dh ank mama. Mama syg ank mama. Mama rindu ank mama. Mama mrh sbb mama syg ank2 mama. Bukan mama benci. Cuma kdg2 mama benci dgn diri mama sndr. Tp mama cepat2 istighfar. Nauzubillah. Jauhkanlah kami dr godaan syaitan ya Allah.

Org mudah berkata. Org mudah menghukum. Tp org tak merasa ape yg kita rasa. Mgkn pd mereka, mslh kita ni remeh jer. Tk mngapa. Mmg mslh kita remeh. Sbb mama tk berusaha bersungguh nak selesaikan mslh. Mama hny tunggu bantuan tiba. Ya! Itu slh mama. Mama hny mgharapkan gaaji bulanan kita tuk menampung sgala2nya. Mama tk usaha yg lain. Slh mama.

Asyraf, wlu slh ape pun mama lakukan, mama cuba jd yg terbaik. Kak yana pernah bgtau mama, bila seorg insan itu terlalu baik hga tidak berbuat dosa, Allah akn ambil nyawanya krna dia sgt tawaduk pd Allah. Allah beri kita hidup di dunia ni spaya kita buat slh dn belajar dr kesalahan dn kita sntiasa minta bantuan dr Allah utk keluar dr mslh itu slain usaha. Masya Allah... Hebatnya perancangan Allah.

Selagi kita manusia biasa, kita akn di caci, di hina, di cemuh, wlupn kita telah berubah sedayanya. Biarlah. Buat baik, org mngata, buat jahat org lagi mngata, tk buat ape2 pun org mngata. Biarkanlah. Asal sje kita tau Allah pelihara kita. Yg penting, pndgn Allah pd kita. Biiznillah.

Maira. Besar dh ank mama ni. Tinggi. Semoga maira mnjd ank yg solehah spt yg kak yana doakan, disayangi dn disanjungi penduduk langit dn bumi. Aamiinn.. Siapa pun kita, kita tetap hamba Allah. Buatlah keslahan. Belajar lah dr kesilapan. Jika org dl2 berkata jgn malukan mak bapak, tp mama pula, jagalah diri. Jangan malukan agama kita. Jaga iman kita. Jaga takwa kita. Bawalah islam dn iman di hati walau kemana kita pergi. Utk asyraf dn maira yg mama syg. In shaa Allah.

Ya Arrahman Arrahim.. Perkenankanlah doa2 kami. Aamiin ya mujib aamiin.. :)
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Saturday, August 31, 2013

Hajat Bujang Ku

Situasi dalam kereta.
Sebagaimana yang diceritakan oleh Paksu. Ngeeee. :)

Kwn Paksu:: Abg umur berapa tahun?
Asyraf:: 6thun.
Kwn Paksu:: oooo. Thun dpn dh sek betullah ea...
Asyraf:: haah.
Kwn Paksu:: Abg nak sek mane nanti?
Asyraf:: Abg nak sek tahfiz!
Kwn Paksu:: Wah! Sek tahfiz. Nape nk sek tahfiz?
Asyraf:: Sbb kat sana cikgu dia baik.
Kwn Paksu:: yeke? Mane abg tau cikgu dia baik?
Asyraf:: Abg tau laa. Sbb tu abg suka sek tahfiz.
Kwn Paksu:: sbb ape abg suka sek tahfiz?
Asyraf:: Sbb... Sbb.. Sbb abg.. Abg BUDAK BAIK! Haaa...

Hahahahaha. Ok. Masuk bakul agkt sndr. Hehhehe.

In shaa Allah, syg. Syg mama ank yg baik. Ank yg soleh. Ank yg cemerlang. Ank yg cergas dn cerdas. In shaa Allah. Aamiin aamiin ya Mujib aamiin.. Subhanallah.. :)
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.