Sunday, April 24, 2011

Berakit-rakit Ke Hulu; Berenang-renang Ketepian...

~Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ketepian; Bersakit2 dahulu, bersenang2 kemudian.. ~

Aku masih bertatih dlm meneruskan kehidupan mencari rezeki tuk membesarkan anak2.. Masih lagi hijau dlm menempuh alam kekeluargaan.. Masih bnyk lg halangan dan rintangan yg perlu aku lalui.. Semoga sgalanya dpt aku atasi dgn sabar dan berhemah.. Semoga ia memberikan aku kebaikan didunia dan akhirat kelak.. Ameenn..


     Minggu lepas, Asyraf n Khumairah, diserang demam.. Khumairah dmam sebab nak keluar 'chicken pop'. Asyraf plak sebab terkena hujan masa amek dia blik dr sek.. hmmm.. mmg tak tido mlm.. lepas adik, abg.. lepas abg, adik.. kdg2 dua2 serentak merengek nages nak mama.. aduhh.. ni baru dua org.. mama pun ada dua tgn jer.. kalo 3org?? mau tumbuh satu lg tgn kat bdn mama ni haa.. hahahahaha..

     Ape yg mama banggakan pd anak2 mama, wlupn sakit, tk sihat, tp takdelah asek nak merengek jer.. Asyraf, mama mmg bangga sgt kat ank mama.. sbb ms di klinik, dgn steady nye abg asyraf hulur tgn pd staff nurse yg bertugas, cucuk jarum nak amek darah kat tgn abg.. setitik airmata pun tak keluar.. mama bangga!!! bukan sekali, bukan sebelah tgn jer.. tp dua belah tgn.. syukur alhamdulillah.. anak mama tabah... Khumairah pula, mmg seksa bila nak mkn ubat.. tp ape yg mama banggakan, mairah langsung tak merengek wlu bdn tu gatal n sakit.. cuma mama tak larat nak layan kerenah maira yg asek nak melekap jer dgn mama.. aduhai.. harap2 mairah membesar dgn bijak, sihat, cerdas dn cergas spt abg asyraf.. ameennn...


Paha mungel maira yg diserang chicken pop..

Muka penuh.. mata bengkak n semakin sepet..

Sepet, kan??

Tapi hidung tetap menten kembang...

Kat lengan

Kat belakang bdn.. Habis 1 bdn penuh dgn ruam chicken pop..

Muka sedih la konon..

     Membesarkan kalian satu anugerah yg tak ternilai bg mama.. Dlm duka, kalian lah penawar mama.. kalian lah yg mama ada tuk menghilangkan tekanan yg mama hadapi seharian.. dan kerana kalian lah mama jadi kuat.. supermom.. semoga kalian sentiasa mendapat barakah Allah.. dan semoga kalian membesar menjadi ank yg soleh dn solehah.. tiada ape yg dpt mama tgglkn buat kalian selain dr kenangan kita bersama.. andai mama pergi dahulu, jdkan memori ini untuk kalian tabah mengharungi dunia ini..


Si abg yg demam tp still aktif.. Main bedak nenek..

Ni kat McD.. saje letak pic ni.. hehehehe

Trade mark dia

He's flirting!!!

1 lg trade mark dia..

Kat umah nenek samsul..

Umah pk ngah.. Men kete samsul..

Kete tkde batery..

Abes bedak wangi nenek


     Asyraf, mama syg sgt ank mama.. mama mahu asyraf menjadi ank yg bertanggungjawab pd diri sndr, pd agama, pd ibubapa dn juga masyarakat.. Mama harap Asyarf dpt menjadi pemuda yg beriman, yg mentaati perintah Allah, yg menyayangi keluarga, yg dpt melindungi mama, papa n adik bila dewasa nanti.. mama mahu asyraf menjadi pemimpin yg baik pd diri sndri dan juga keluarga.. Semoga hasrat mama dpt mmbhgiakan ank2 mama.. Ameenn...



Anak dara mama pun nak naik gak.. Curi2 main ketika abg tido.. hahahaha







Beberapa aksi si comel ni main bekas mknan..





Main masak2 kat umah nenek..



     Khumairah, mama syg kamu sama spt abg asyraf.. tiada bezanya.. malah kehadiran mairah amat mama nantikan.. sama dgn abg asyraf, mama harap mairah dpt menjaga kehormatan diri, menyayangi diri sndr, menjadi wanita yg hebat dan terbilang pd agama, mama n papa, bangsa dan juga negara.. Mama harap maira mmpunyai keperibadian yg mulia.. wanita yg bercita2 tggi spt Saidinatul Khatijah, yg manja dn berani spt Siti Aisyah, yg sabar n lembut spt mak tok.. hehehhe.. ape pun, mama mgharap yg terbaik dr kalian dn mama sedaya upaya menjadi mama yg terbaik dr yg terbaik pd kalian.. semoga rahmat Allah sentiasa mendampingi kalian dan melindungi kalian dr fitnah serta hasutan syaitan dn org2 kafir dan munafik.. Ameenn..










Dah naik tak mau turun.. adoii..

Suamiku

Mengenalimu satu anugerah yg amat bernilai.. Tapi aku terkadang lupa untuk bersyukur.. Aku juga lupa hanya engkau yg terbaik buat aku, anugerah dari Allah.. Suamiku seorang yg lembut, suka mengalah, penyayang dan lurus.. Ya! ada jugak kekurangannya.. tp aku menolak tepi kerana aku sndr terlalu bnyk kekurangan berbanding dia.. terima kasih kerana tak pernah berhenti menyayangi dan mencintai diri ini.. terima kasih kerana sehingga saat ini masih memerlukan diri ini..

      Tak bnyk yg aku nak ceritakan perihal suamiku.. cuma aku bersyukur bnyk2.. wlu suami ku bukan dari golongan yg terpelajar, tp semangat nya tak mampu terkalah.. syukur dan terima kasih banyak2 kerana wlu telah 5tahun kita bersama, dan banyak kali juga aku melakukan kesilapan demi kesilapan, merobek luka hatimu, namun tak pernah sekali kau mengasari diri ini.. tak pernah sekali kau menaikkan tgn ke tubuh ini.. walhal, kalau lelaki lain, telah lama aku dilumat2kan.. Ya! Terima kasih banyak buat suamiku.. sehingga kini kerja rumah terbagi dua.. tggjwb terhadap ank2 juga tak terabai.. kasih syg juga tak pernah luak.. kami gembira.. Ya, kami gembira.. pasang surut dlm arus kehidupan, dpt kami hdpi hgga selesai.. aku bnyk membantu dia dlm menyelesaikan mslh kami.. sama2 tolak ansur.. sama2 berkerjasama.. Alhamdulillah.. hingga ke hari ini, kami masih mengecap bhgia.. semoga doa mak, abah, arwah atuk, adik2, saudara mara, kawan2, akan termakbul dgn penuh barakah, keredhaan, rahmat dn segala kebaikan dari yang maha Esa.... Ameenn...

Papa n Maira bersama jambangan coklat sempena ulang tahun perkahwinan
Mama n Papa yg ke-5
Assalamualaikum...

Dah lbh seminggu tak update ape2 dlm blog ni.. Semenjak pindah ke tmpt baru, bnyk benda baru nak kena setelkan.. idea nak menulis tu ada.. tp, bila dah depan komputer, sumer pun hancus.. ilang ntah ke mana.. pertama2 aku nak ucapkan berbanyak terima kasih kepada kenalan2 yg bnyk membantu aku dlm mghadapi dugaan.. dan tak lupa gak kpd lawan dn gunting dlm lipatan, terima kasih jugak sbb tanpa kalian, aku mudah benar lupa diri.. hahahaha..

Hmmm baru2 ni ada pelbagai kejutan yg aku terima.. Kalo sakit jantung, mau dah jln dah.. syukur alhamdulillah, disbbkn ujian yg dtg tak henti2, aku dah terasa lali hgga ape jua yg dtg, ianya berlalu bgi angin lalu.. tk terkesan lgsung kat ati ni, cuma agak sedih bila dpt tau yg itu sumer nye hny salah sangka yg tak tersangka.. pengajaran yg aku perolehi, JANGAN MUDAH BERSANGKA BURUK.. TAK SALAH KALAU BERSANGKA BAIK.. ape pun, aku tak peduli sgt hal2 remeh temeh yg tak masuk akal tu.. sbb aku dah sedar.. RAMAINYA LAWAN DARIPADA KAWAN.. dan aku cukup tak tersangka bilamana aku benar2 dlm kesusahn, dan aku pinta bantuan, ditolak mentah2.. mmg agak terkilan.. tp Allah maha kaya.. ada saje rezeki terpijak aku terima.. syukur alhamdulillah.. semoga Allah tabahkan aku setabah Nabi junjungan dlm mghadapi dugaan org2 kafir dan fitnah2 mereka.. ameennn...

Wednesday, April 13, 2011

Assalamualaikum..

Hari ni 13 April 2011.. Hati semakin gembira bila tgok maira dah pndi berdiri.. kepoh nk berdiri sndr.. Dah besar ank mama.. Asyraf pulak, dah semakin matang jd abg.. Pndi pujuk adik n buli adik.. hahahaha... Hari minggu yg lepas, kami berlepakan di rumah baru Angah.. Bila 4sepupu ni dah jumpa, riuh umah cam nak runtuh.. Disebabkan rumah tak sepenuhnya masuk brg, so, tk bnyk lah perkakas yg leh digunakan termasuk dapur.. kwang3.. (jgn marah ngah)...

Maira masih lagi on off demam, batuk n selesema.. tak tau nak kata ape.. tp dah tak sihat.. tak sihat tak sihat pun.. lasak jgk ank dara sorg ni.. Kalo tak dia buli abg, abg buli dia.. mmg pening sket.. yg paling pening bila nak tido.. masing2 nk cium bau bdn mama.. mama tgh bayangkan kalo mama kena g kursus.. camne laaa ank2 mama yer?? hehehehe.. Maira skg pantang mama pki cantek sket, wangi sket.. mula lah merengek nak ikut.. dah tak mau dgn pengasuh.. adoi.. dia ingt mama ni ari2 g jenjalan mkn angin ker??? mama keje la syg.. cari duit tuk kita semua.. maira skg dah semakin membesar.. abg asyraf pun sama.. mesti nak kena beli baju baru sje.. 

hmm berckp psl baju, baju raya tuk aku dn maira dah siap.. bkn. hampir siap.. bulan depan bajet tuk asyraf n papa.. bulan depannye lg, bajet tuk atuk, nenek n maksu.. bulan depannya lg baru tuk tok bah.. mak tok nya awl2 dah beli.. hahahahaha... yg len2 kena pak ngah n pak su lak belanja, yer?? hehehehe... Plan nak bercuti.. niat ati nak bwk semua2 p bercuti.. tp bila?? hahahaha.. bkn sje bila, malah bajet pun kecik.. bila pk ujung tahun ank nak sekolah.. adoi.. bnyk nye pki duit.. ngee.. Maira thun dpn kalo dah pndi berjalan n berlari, aku nak daftarkan ke taska tmpt asyarf.. moga dpt pelajaran yg baik dr guru2 yg baik.. lg pun senang.. pg2 anta 1 tmpt jer..

Ape yg aku harap, semoga hajat suci ku tercapai dlm tahun ni.. tp kalo tak dapat, aku redha.. ertinya, Allah tau aku belom mampu nak menanggung nya.. Mgkin ade hikmah disebaliknya.. semoga segalanya akan baik di akhir nanti.. Ameenn...

Monday, April 4, 2011

Belaian Jiwa...

video

Ini lah racun.. inilah penawar.. pd setiap sudut hidup mama.. belaian jiwa mama.. hanya kalian.. jgn pernah lupakan mama.. jgn pernah tgglkan mama.. mama perlukan kalian sebagai semangat hidup mama.. harapan mama agar kalian sentiasa tempatkan mama di hati.. ameennn...

     Kelmarin aku hanya insan yg sepi dan tiada matlamat yg pasti.. ape yg aku tau, ape yg berlaku hari ni adalah jln cerita ku.. tk pernah terfikir tuk punya ank yg comel.. malah aku ngeri nak berkeluarga.. krn takut tak mampu nak menjalankan tggjwb.. siapa tahu?? setelah melalui proses2 pahit manis, aku gembira dgn kehadiran kalian dlm cerita hidupku.. kalian mewarnai setiap sudut hidupku.. menyinari segenap kegelapan dlm riwayatku.. ape yg mampu ku lakukan, hny memanjatkan syukur pd Illahi.. kerana memberi yg terbaik buat aku.. Ya.. kalian yg amat aku cintai... malah aku tak mampu nak bygkan andai kalian pergi meninggalkan aku.. mampukah aku segembira ini?? mampukah aku sebahagia ini??? entah lah.. percaturan yg Allah berikan mmg di luar kemampuan aku tuk mengawalnya.. apa yg mampu aku lakukan.. aku sedaya upaya menikmati kebahagiaan ini bersama kalian yg aku cintai..