Monday, December 24, 2012

Segalanya Berubah

Tahun2 lps, semuanya masih dibiaya papa asyraf. Tahun ni, semua mama sndr. Mama tau, asyraf tk rasa ape2 pun bila tkde majlis harijadi. Tp impian mama, biar dgn sbijik kek, cukup utk meraikannya. Thun ni, sebijik kek pun mama belom mampu nk beli. Malah tak dpt cuti. Thun ni, sgalanya berubah. Tak sama dgn tahun2 yg lps. Dan thun2 akn dtg mama tak pasti lg. Sbb sgalanya masih rahsia Allah. Hari ni kita senang. Esok belom tentu kita masih bernafas. Dan stiap kali bangun tdo, mama rasa bersyukur sgt2 sbb masih boleh menghirup udara dn melihat wajah2 kesayangan mama. InsyaAllah. Mama tak pinta lebih. Cukup skdr ank2 mama sntiasa ada di sisi mama. Namun begitu, mama akur bila tiba masanya nti, kita pasti terpisah jua.

Penat! Ya, penat! Tp mama gagahkn diri. Masih tak minta bantuan siapa2. Masih kekal berdiri utk diri sndr. Dan bantuan Allah, tiada siapa dpt meneka. Sekelip mata ia dtg. Sekelip mata ia pergi. Allahu Akhbar. Subhanallah.

Saat ni, mama masih di pembaringan. Melunjur kaki. Menegak tulang. Melurus urat. Segar rasanya. Tp mata kian layu. Otak kepenatan. Ape pun, ade sendu di hati mama. Ade risau menjengah. Itu tak patahkan smgt mama. Alhamdulillah.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Happy Birthday!!!

24 Dec 2007, tepat jam 1.50ptg, stlh berhempas pulas hga habes daya, akhirnya keluar jugak yg di nanti, yg di kendung, selama 9bln. Alhamdulillah. Syukur pd Allah. Diberi nama Muhammad Asyraf. Bererti, Muhammad Yang Mulia. InsyaAllah.

24 Dec 2012, tepat jam 12mlm, stlh puas pujuk masuk bilik, tdo, mama ucapkan happy birthday pd abg Asyraf. Abg Asyraf tunduk malu. Snyp. Mama tny, abg nape snyap? Abg diam senyum malu2. Kelakar pun ade. Hehehe.

Alhamdulillah. Ank mama dh mmbesar dgn baik. Dh 5thun. Tp syg, mama tkde hadiah special thun ni. Ckuplah mama sdkhkn fatihah stiap kali lps solat. InsyaAllah. Sebak hati mama bila abg tk mnta ape2. Alahai ank mama. :)
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Monday, December 10, 2012

Our Little Penthouse

Assalamualaikum wbt.

Dua minggu lps, aku selamat berpindah ke rumah bru kami. Alhamdulillah. Biar pun kosong, kami tetap bhgia. InsyaAllah. Semuanya bermula dr bwh balik. Biarlah mereka hdup sng dgn brg2 kami. Tak luak pun kbhgiaan kami. Alhamdulillah.

Mcmane lirik lagu Najwa Latif-Kosong, mcmtu lah aku skg. Tak rasa ape dh. Sakit ati? Nk di ikut sgt rasa sakit ati tu, otak aku yg sakit. Lelama leh jd tekanan mental. Lbh baik aku mula balik hidup ni dgn tawaduk pd Allah. Sgala2nya aku serah pd Allah. Tak mau pk ape2. Aku buat ape yg aku rasa patut buat.

Our Little Penthouse, luas. Tkde 1 perabot pun dlm ni. Bukan aku tak mau tuntut brg2 aku. Tp aku mls nk pnjg cite. Biarkan mereka dgn dunia mereka, dn aku dgn dunia aku. Yg pasti ank2 aku sentiasa riang bila balik umah ni. Bebas! Nak buat ape tkde org nk mrh atau larang. Nak pekik. Nak jerit. Nak lari2. Nak joget. Nak nyanyi. Nak buat ape sje, semua mereka bebas buat. Nk serakkan umah? Nak buat kecah. Nak main kotor, mama tak larang. Semua pun boleh. Dh penat main, mkn tdo. Mereka having fun. Yg penting, mereka tetap ingt mama. InsyaAllah.

So, bila hati hepi, hari2 mkn megi pun tkpe. Hahahaha. Bulan ni, bulan mkn megi. Bkn tk mampu nk beli lauk bagai. Cuma tkde tmpt nk masak. Hehehe. Perlahan2. Alhamdulillah.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Thursday, November 22, 2012

Andai Tiba Masanya

Sejenak. Ya. Sejenak. Dunia bgi brputar. Aku berharap. Aku mgharap. Tp siapa aku nk melawan kehendak takdir? Jika itu telah ditakdirkan, mahu atau tidak, aku tetap kena redha. Tika ini, proses kebuntuan amat perit. Amat susah mahu dilepaskan sesaknya nafas. Tersekat. Otak bgi tak cukup oksigen. Namun tetap jua redha. Bila aku tak mampu berbuat apa2. Ya Allah, andai ini takdirku, redhakanlah hatiku.

Malam ni aku agak emosi. Aku sukar nak kawal emosi. Aku kalah dgn permainan hati. Ya! Aku kalah. Jd aku redha. Dn aku dgn lapang dada melepaskan hak penjagaan ank2 kpd dia. Biarkan dia mnjaga. Membela. Aku cuma mampu berdoa dikejauhan. Agar ank2 sentiasa berkeadaan baik sihat dn soleh. InsyaAllah. Amein.

Linangan airmata ni tk dpt nak aku gambarkan kekecewaan di hati. Namun aku akur sgalanya. Biarkanlah ia reda sndr. Tak perlu pujukan atau kata2. Cukup skadar sje. Ya. Sekadar sje. Aku trasa penat. Penat melawan arus khidupan. Kenape? Mgkin sudah tiba ajalku? Siapa tau? Semenjak dua ni bdn ku bgi bergoncang. Hatiku bgi tak keruan. Otak ku gagal berada dlm kewarasan. Emosi ku terganggu. Sgalanya membuat aku penat. Penat menahan sendu. Biarlah. Aku dh cuba yg terbaik. Dh cuba mnjd yg terbaik. Tp hasilnya bukan yg terbaik. Namun aku redha. Siapa aku? Nak melawan kehendak takdir?

~Senyum~
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Di Suatu Pagi

Saat ni, aku sdg duduk menikmati minum pg di ruang legar dpn umah mak. Termenung. Menghayati keenakan air koko panas melalui kerongkong ku.

Wah! Dh mcm novel gitu. Ala2 puitis. Hahahaha. Bersmbung.

Dalam keasyikan menikmati srpn pg, fikiran ku melayang memikirkan nasib diri. Aku? Msih kekal di sini. Malah lebih bhgia dr sblm ini. Syukur pd Allah. Tringt kisah2 org lain yg aku selalu dgr. Dasyat! Ya! Hebat! Tak sehebat cerita ku. Kisah aku, hny sdikit jika nak dbndingkan dgn mereka.

Kesimpulan yg aku dpt dr penelitian kisah2 ini, hny 1. Apabila kita smkin jauh dr Allah, kbhgiaan itu smkin pudar. Nak bhgia? Kembali lah pd Allah. InsyaAllah.

Selamat pg!
Daulat tuanku!
Hari ni besday Sultan Johor. :)
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Sunday, November 18, 2012

Alhamdulillah

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Alhamdulillah.. Syukur pd Allah.. segalanya dipermudahkan.. Alhamdulillah..

Selama ni aku alpa rupanya.. Selama ni aku hny tau mengeluh saje.. Selama ni aku masih kurang bersyukur.. Aduhai.. Ampunkan aku, tuhan.. Aku antara hamba Mu yg selalu alpa menyebut Alhamdulillah.. Segala puji bg Allah..

Bila aku baca balik tulisan2 aku yg lepas, mcm kelakar jer.. Hahahahaha.. Gelak dulu.. Sumpah kelakar.. Selalu sgt merepek itu ini.. Semuanya tak puas ati.. Haish.. Wlu sbnrnya ketika mengalami tu, aku mmg stress.. Tp bila dah lepas tahap kritikal tu, rasa mcm tkde ape pun. Aku je yg lelebih emosi.. hahahahaha.. Sengal lah sungguh..

Apa pun, alhamdulillah.. Syukur pd Allah atas limpah kurnianya yg tak pernah berkurangan.. Alhamdulillah kerana memudahkan segala urusan ku dan perancangan aku masih berjln lancar wlu sbnrnya aku tak berapa yakin.. :p

Alhamdulillah aku telah bergelar siswa.. Allah mmg permudahkan sgalanya. Trm ksh pd yg banyak membantu aku.. Walau masa dn wang banyak aku korbankan.. Oh ya masa dn tenaga juga.. Terkejar sana terkejar sini.. Alhamdulillah krna akhirnya aku dpt pengecualian yuran.. hehehehe.. Itu berita gembira yg aku nantikan.. Dan skg aku kena berusaha tuk capai yg terbaik.. InsyaAllah..

Malah aku bersyukur sekali lg bila permohonan rumah rkyt iskandar telah diterima.. Alhamdulillah.. Syukur pd Allah.. Cuma tgh tggu duit jatuh ke riba sbb nak byr deposit rumah.. Hahahahaha.. Harap gaji aku dpt dlm mggu ni.. Kalo tak, mmg tercekik terbegik aku sbb tak tau nak korek kat mane lg.. Pun syukur alhamdulillah.. Aku skg bnyk berserah pd Allah.. Dan aku dah nmpk... Segalanya dtg dr Allah... Segala yg mustahil bg aku, Allah permudahkan.. Alhamdulillah.. Syukur pd nikmat Allah..

Semuanya dipermudahkan Allah.. Hingga aku menagis setiap kali sujud pd Allah.. Jika sblm ni aku alpa.. Aku jauhkan diri dari Allah, tp skg, smkin aku dekat, semakin bnyk limpah rahmatNya.. Hingga aku tak tau nak kata ape.. Setelah berlaku kemurungan, aku bagai dilahirkan semula.. Benar! Sblm ni bila baca pengalaman org lain, dia bagai dilahirkan semula, aku mcm tak percaya.. Mane mgkin dia boleh hidup tenang tnp ade rasa bersalah.. Dan skg, aku dah tak pndg belakang lg.. Tak menoleh pd ms silam lg.. Aku hny pndg ke hadapan.. Melihat menelusuri celah2 kehidupan..

Semoga Allah apunkan dosa2 silam ku.. InsyaAllah.. Amein..

Monday, October 22, 2012

KELUHAN KEMURUNGAN

Hari ni, ank2 buat perangai. Tak tau mane silap atau mama sbnrnya terlepas pndg? Ntah lah.

Maira spt mogok lapar. Susu kurg. Mkn tak mau. Bdn dh semakin kecil. Timbang kompom turun. Risau mama dibuatnya. Wlupun dia aktif bermain bgi tiada apa2 yg berlaku, tp mama tau. Ank mama sdg mngalami kemurungan. Hanya doa jer yg mampu mama titipkan. Kdg bgi tiada daya nak harungi semuanya. Mama masih bersabar.

Asyraf pulak lbh bnyk memberontak. Kasihan. Dia terganggu. Mungkin sbb mau melepaskan perasaan. Dh pndi melawan. Dh pndi buli adik. Adakah di sek dia dibuli? Mama tak pasti. Tp esok, mama cuba nk tny cikgu dia.

Sbnrnya kami mengalami kemurungan. Sblm ni, tk brape ketara. Tp skg, mcm tk terbendung tekanan yg kami alami. Risau. Risau takut2 hal ini mmbuatkn ank2 semakin degil dlm menangani arus kehidupan ini.

Ada ms, mama hny mau sndrian. Tp mama tak mampu. Wlu seminit, mama tetap nak bersama ank2. Mama suka ank2 mama bising, bergurau, nages, melalak, berlari, melompat. Semua mama suka. Itu andai di rumah sndr. Hakikatnya kita menumpang. Pergerakan jd terbatas. Nak buat sesuka hati, tk boleh. Ade batasannya. Jika di rumah sndr, semua kita boleh buat. Stiap hari mggu, kita berlibur di luar. Jika tidak, kita duduk di rumah, sepahkan rumah. Main smpi penat, pastu tdo. Dn dh tentu, ptg2 maktok akn call suh dtg umah atau maktok dtg umah. Panjat tgga ke tgkt 3. Tp tu dl. Skg, kita menumpang kasih dgn maktok tokbah. Tk apelah. Bersabar lah sikit, syg. Mama usahakan yg terbaik. Beri mama peluang abeskan hutang2 yg ade dn kita mula hidup baru. Hanya kita. InsyaAllah. :)
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Saturday, October 20, 2012

Terima Atau Tolak!!!

Assalam.

Kat sini dh azan maghrib. Aku masih di ats katil yg dh tak empuk ni. Meniarap, sambil memikirkan ms dpn aku. Kabur! Tak tau nk pilih yg mane. Terima atau tolak. Terima bererti aku terpaksa korban sgala2nya. Aku terpaksa korbankan ms bersama ank2. Aku terpaksa korbankan nafsu soppink aku. Aku terpaksa berkorban waktu rehat aku. Hmmm. Bnyknye pengorbanan. Tp di akhirnya, aku sndr tak tau samada pengorbanan aku berbaloi atau tak. Jika aku menolak, semuanya msh spt biasa. Tkde yg kurg. Tp ms dpn pun tetap kelam. Dn sdh tentunya aku smpi bila2 pun msh di takuk lama. Owh! Aku dh tak tau.

Ape yg terima? Ape yg tolak? Hek hek hek. Ptg 15hb Okt 2012, aku terima sms dr UITM bhwa aku telah terpilih tuk mngikuti kelas epjj. Alhamdulillah. Aku dpt tawaran smbung belajar. Dn dh tentunya aku gembira. Sbb aku mmg menanti peluang ni skali lg. InsyaAllah.

Cuma aku tgh berkira2 samada nk trm twrn ni atau tak. Sbb nye? Sbb aku pun tak bape yakin aku boleh atau tak. Aku takut aku trsilap pilih. Wlu sbnrnya hati aku meronta2 nak smbung belajar lg!!!!! 1st of all, tentu tentulah kewangan. Mampu ke aku? Mane nk korek duit? Skg ni pun gaji aku cukup2 tuk ank2.

Dlm dilemma. Tp mak suh terima tawaran tu. Sdg berkira2. Dn berserah pd Allah jer. Ya Allah! Permudahkanlah segala kebaikan buat diriku dn agamaku. Amein.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Sunday, October 14, 2012

Jeritan Batinku. (Peh! Ganas giler tajuk ni. Ahaks)

Lokasi:: Dlm bilik, kat umah mak. :)

Salam.
Dh beberape mggu aku mencari ruang tuk menulis. Tp tk sempat2. Kdg rasa bila ade ms nk menulis, tgh2 sdp mngarang, ade je yg di'serbu'kan oleh dua org askar2 ni. (Betul tak ek ayat aku tu? Hahaha. Lantak lah. ) Jadinya, bru separuh aku menaip, dh kena simpan dlm draf. Pastu dh lupa jln cerita yg pd aku sgt best sblm tu. Hmmm.

Ptg ni, tawakal jelah. Dr atas aku dgr, dua org askar tu sdg sebuk kepoh mengendeng lempeng tok bah. Hehehe. Masa ni, bru je lepas hujan. Cuaca sejuk dn suram. Sgt mendamaikan. Dan aku pun bru lepas asar. Jadi, dua org askar ni tadi ingt aku still solat lg. Hehehehe. Mereka pun sdg bergumbira menjamu selera. Hahahaha. Bebas sekejap.

Tatkala ni, hati aku nak aje menjerit pd dunia, kisah yg tertanam dlm hati aku. Tp aku tk berdaya. Bila dtny pndpt rakan2, mereka bnyk mmberi pndpt, ngadulah pd Allah. Tp nak ngdu bgimana yer? Tkkn nk ckp dgn Allah mcmane aku bercerita dgn org? Tentu awal2 lg dh kena 'band'. Hehehehe. Ape pun, aku hny menjerit pd hati aku sndr. Menangis sndrian. Merintih pd diri sndr. Mngadu pd Allah, mngatakan hati aku sdg sakit. Fikiran sdg celaru. Adekala keliru. Adekala nafsu nk berbuat sesuatu di luar tggjwb. Ntah lah. Serapat mane pun aku dgn seseorg, dgn kamu kamu kamu kamu sekelian, aku dh tk boleh nak share ape2 cite dsblik cerita tu. Aku cuma leh bgtau yg asas2 aje. Bygkan, alangkan yg asas2 cerita sje kalian sudah terpaku, mcmane aku nk cerita semua sekali?? Huk huk huk. Silap hb, aku yg dpndg serong. Jd, sblm aku menmbh kesyakwasangkaan yg tggi dlm diri kalian, baik aku berdiam diri. Walau sbnrnya ia sakit sekali. Hehehehe. Dan aku hrp, ape yg aku simpan ni akn menjadikan antibodi kurus ku smkin kuat. Hahahahaha. Boleh ke? Yelah, org kate, kalo kite ade mslh yg trpendam yg tk dpt nak diluahkan pd sesape, simpan sndr dlm ati sorg2 tggug, kite leh jd kurus. Leh ilang selera mkn. Hahahaha. Kata org. Tp kata aku??? Semakin kuat makan!!!! Huwaaaaa!!! Dn ianya mnjd beban sampaingan pd aku!!! Oh Tidakkkkkk!!!!!!!!!!!! Huhuhuhu.

Ok, dh melalut. Hehehehe. Ape pun, isi pentingnya, aku rasa nk menjerit!! Tp takde suara. Dn dlm kepale otak aku, aku nk berehat seketika. Nkkan suasana damai. Sorg2 diri. Tnp ade sesape. Tp bila aku pikir2 kan blik, wlu hny stgh jam aku sndrian tnp suara ank2, aku dh runsing. Ekekekeke. Acaner tu??? So, aku kiv lg rncgn bercuti aku. Hahahaha. Haa yelah! 1 hari tnp bidadari syurgaku, aku dh rasa mati. Dn akhirnya, aku tetap dgn bidadari syurga ku. Mereka penenang hatiku, penyejuk kepale otak ku. Wlu kekdg, menaikkan drh ku ke tahap yg dh pecah termometer. Ahaks.

Baiklah. Aku berhenti setakat ini. Ntah bila lg nk menulis, aku tak pasti. Yg pasti, bila ade mslh lg, insyaAllah, aku luahkan di sini. Wlu hny spatah dua kata. Asalkan aku tenang. InsyaAllah.

Mak aku dh jerit2 kat dua askar di bwh nun. So, aku mmg kena berhenti stkt ni. Dn aku tgh pikir, ape tajuk sesuai, yer? Hahahahaha. Dn tajuknya, adlh spt di ats. Wahahahahaha. Sekian.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Thursday, October 11, 2012

KELUARGA

10 Okt 2012

Situasi di ruang tamu jam 6.00ptg.

Abah marah emak!
Sbnrnya abh tak marah pun. Hny dsbbkn dia tu garang, jadi riak muka tu mcm dia sdg mrh. Bila dia berckp, kami semua menikus. Senyap. Tp tak pd 2 askar aku ni. Haish!

Asyraf marah tokbah!!!!
Si asyraf ni len patern plak. Selamba bdk jer dia mrh tokbah!
"Tokbah ni, watpe mrh2 maktok? Sian maktok tau?"
"Mane ade tokbah mrh maktok? Tokbah ckp jelah dgn maktok."
"Ya! Kite nmpk td. Tokbah buat muka mcm ni."
Aduhhh.. Mmg ketawe terbahak2 bila dia memjengilkan mata smbil mngetap bibir.
Puncanya.
Semuanya berpunca dari emak. Ptg tu paksu n maktok amek asyraf di tadika. Si anak dara ni pun suka lah. Melonjak2. Melompat2. Manisssss jer muka. Mak n aca pun g beli chicken chop n rojak asma. Mungkin pesanan dr abh. So, bila smpi rumah, agaknya aroma tu dh menusuk2 ke hidung sejak dr dlm kete lg, msg2 tak sbr nak mkn. Yang emak pun, jd kelam kabut bila cucu2nya dh tarik2 beg plastik. Tanpa dia perasan, dia p tuang kuah rojak asma atas chicken chop abah. Tu yg jd punca abah tegur. Sbb dia kate lain benar kuahnya?

Hek hek hek. Aduhhh.. Pengsan aku dibuatnya. Kerenah 3 generasi. (",)
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Friday, September 28, 2012

Rezeki

27hb Sept 2012

Alhamðulillah. Gaji dah clear. Semua hutang dh jelas. Cuma yuran asyraf je tak terjelas. Mgkn trpksa tebalkan muka minta tempoh hga bulan dpn? Ntah lah. Trpaksa. Dan utk menghadkan perbelanjaan kami, aku nekad berhentikan Maira dr jgaan pengasuh. Maafkan mama syg. Mama trpksa. Mmmm :(

Ya! Mulai bulan dpn, aku tak hantar Maira ke rumah kak ita. Aku nekad bawa maira ke opis. Biarlah aku di denda atau ape sje. Hatta dberi amaran atau pilihan tuk berhenti kerja, aku tetap bawa maira ke opis. Nak bg mak jaga? Mgkn sesekali sje. Tp slbihnya biar aku yg bela. Kesian kat mak. Nak bela abh sakit. Tk mgapalah. Aku korban sdikit.

Thun dpn pula sdg berkira persekolahan Asyraf. Kalo nk ikut pd gaji aku, mmg terpaksa aku anta dia ke pra-sekolah. Tapi kasihan pd dia. Tumpuan di sana adlh d thp minimum. Aku takut dia terabai. Hmmm.

Apa pun, aku tetap bermohon pd Allah agar meringankan beban aku. Mlh aku cuba sedayanya mncari peluang yg lain. Andai itu adlh yg trbaik buat hidupku dn agamaku, aku redha pd ketentuan-Nya. InsyaAllah. :)
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tuesday, September 25, 2012

Mimpi Mainan Tidur

25 Sept 2012

Ntah pukul bape tersedar, aku tk pasti. Yg pasti, aku bermimpi lg dn lg dn lg. Knape yer? Hmm. Mainan sje. Tp trasa sungguh annoiying. Eeeeuuuuuwwww. Tak suka. Tak suka. Tp kat mulut jer. Dlm ati? Teeetttt.. Hahahaha.

Skali lg mimpi dgn seseorg. Yg aku tak kenal. Tak pernah kenal. Tak pernah nmpk muka dia. Cuba jugak mncari2 dn memadan2 kan wajah tu dgn org2 yg aku knl. Zero! Tkde lgsug. Naluri aku berkata, tiada seorg pun. Siapa dia? Mimpi dia terlalu baik buat aku. Serius, tegas, namun berlagak romantik. Seorg yg prihatin. Seorg yg aku rasa tggi nilai murni nye. Seorg yg mnyenangkn ati ku. InsyaAllah.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Thursday, August 30, 2012

Idamanku

Doaku di setiap sujudku. InsyaAllah.

"Ya Allah! Kurniakanlah aku seorg suami yg soleh, yg baik utk aku, ank2 ku dn agamaku, yg dpt mnyenangkan hatiku, ank2 ku, ibu bapa ku, saudara2 ku dn jiran tetangga ku. Ya Allah! Hny pd Mu aku bermohon dn berserah. Makbulkan lah doaku Ya Allah! Amein. "

Petikan dr ruangan Dunia Lelaki di Mingguan Wanita 1-7 Jun 2012.

Jodoh dgn lelaki baik adlh idaman stiap wanita. Jika anda seorg lelaki, jadilah seorg lelaki yg mmpunyai sifat2 ini.

Kuat Amalan Agama.
Utamanya mestilah dilihat pd kekuatan pegangan agama.

Akhlak Yang Baik.
Akhlak yg baik adlh seseorg yg nmpk tegas, ttp sbnrnya seorg yg lembut dn bertolak ansur. Pertuturannya jg mesti sopa, melambangkan peribadi dn hatinya yg mulia.

Tegas Mempertahankan Maruah.
Perlu bijak dn tegas mempertahankan maruah.

Amanah.
Sikap ini perlu disematkan pd stiap lelaki sama ada bujang atau sudah berkahwin.

Tidak Boros, Tidak Kedekut.
Tidak kedekut dn boleh membimbing wanita dlm penggunaan wang. Tahu membelanjakan wang dgn bijaksana.

Bijak Menjaga Pandangan.
Bijak mnjaga pndgan dgn tidak mlht perempuan lain yg lalu lalang ketika sdg berbicara.

Pergaulan Yang Terbatas.
Prgaulan yg trbts bkn pd perempuan, ttpi jg perlu ada pd lelaki. Tidak mngamalkan cra hidup bebas wlupn tau diri mampu brbuat demikian.

Mempunyai Rakan Pergaulan Yang Baik.
Berkawan dgn rakan2 yg baik,krana perlaku rakan sdikit sbnyk mempengaruhi diri sndri.

Bertanggung jawab.
Brtggjwb pd siri sndr, keluarga, psgn dn juga masyarakat. Elakkan lari dr tggjwb dgn mmbiarkn keluarga dlm ksshn.

Wajah Yang Tenang.
Wajah yg tenang tidak kira masa trmasuk ketika bercakap, mmbuat kerja atau ms kecemasan. Wajah yg mggambarkan perasaan dn personaliti diri.

~antara sifat calon suami yg baik~
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Monday, August 20, 2012

Eid Mubarak. â

Sàlam Lebaran. Buat semua rakan2 dn shbt handai. Sepuluh jari tersusun rapi, memohon keampunan di pg hari. Mohon halal sgala mkn minum dn ilmu dunia akhirat. InsyaAllah.

Tiada sambutan luar biasa spt thn2 lps dn kami trm kenyataan dgn hati trbuka. Alhamdulillah. Mohon maaf juga krna mghampakn ank2 buah, sepupu2 cilik, krna tiada huluran sampul raya. Maaf. Maaf. Maaf. Thun ni kurg kemampuan. Nk sediakan ank2 pun sgt sgt sgt sgt sdrhana. Namun ank2 gembira. Alhamdulillah.

Dn syukur ke hadrat Allah bila pghujung ramadhan aku trma ujian. Namun aku redha. Dn ganjarannya, sgt besar. InsyaAllah.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tuesday, August 7, 2012

Baju Raya, Kuih Raya

Assalamualaikum...

Raya tggl lg dua mggu jer.. Bju raya tak siap lg menjahit.. huwaaa... ntah kenape mata ni layu sesgt.. manjang terlelap.. pastu jari tertusuk jarum.. hahahaha.. Hmm.. buat jelah mane yg sempat.. Kalau bju mama tk siap pun takpe.. Asal bju ank2 siap, dah ok.. Alhamdulillah..

Cerita plak pasal kuih raya.. Semangat lah mama nk buatkan kuih raya tuk maktok.. Dtg dua org askar kenit yg bru terlepas dr kem ni, terus je menyebuk kat dapur.. Nak tolong jugak.. Aduhai... Ok.. Kita buat sama2.. Tp yg pling best, Asyraf claim itu kuih dia yg buat.. Asek tny jer.. Bila kuih ni nak keras mama?? Hahahaha.. bila ckp dah boleh mkn, habis sebalang dikerjakan... Itu ok lg.. Dtg tetamu bwk ank, ank dia p bawak blik balang kuih tu.. Adehh... Terpaksa mama beli balang kuih lagi.. Sabojelah..

Friday, August 3, 2012

Aku Mahu Ke Syurga Allah

Assalamualaikum..

Pelik ke tajuk tu? Hehehehe. Entri di bulan ramadhan. Ya! Aku mahu ke syurga Allah. Persoalannya, ada ke lelaki yg sudi mengheret aku ke syurga Allah? Ya Allah! Kurniakanlah aku lelaki yg mampu mengheret aku ke syurga Mu. Ya Allah! Ya Rahman Ya Muqib! Peliharalah aku dr dosa2 trhdp Mu. Peliharalah ank cucu dn keturunanku dr azab seksa neraka Mu. Jdkanlah ank2 dn keturunanku hamba Mu yg beriman kpd Mu. Perkenankanlah doa2ku ini, ya Allah! Amein..

Letih. Penat. Capek. Semuanya ada. Semuanya trkumpul dlm diri aku. Semuanya bgi melemahkan smgt aku. Namun, sngaja aku kuatkan smgt yg ade. Sngaja aku gagahkn diri memperkasa jiwa. Ya! Aku sdg berusaha. Apa yg aku tau, skg Allah sdg mnguji aku krna aku benar2 istimewa. Krna Dia mahu memakbulkan doa2ku. Maka Dia mguji aku sesuai dgn diri aku. Allahu rabbi!!

Asyraf dh menunjukkan perubahan positif. Stlh bberape bln melalui zaman kemurungan. Kesian dia. Hny aku yg mampu merawat lukanya. Maira plak, spt biasa. Namun aku tetap kesian pd dia. Keduanya amat bermakna buat aku. Keduanya tetap kesygnku. Sabarlah ank2. Mama masih berusaha berjuang tuk keselesaan kita. Hrp bersbr dgn penuh ketakwaan. InsyaAllah.

Azan subuh dh berkumandang. Hari ni hari ke 14 dlm bulan ramadhan. Syukur pd Allah. Aku telah melalui fasa2 kehidupan aku. Ya Allah!! Lembutkan lah hati ku. Berilah aku kurnia Mu ya Allah.

Sekian. Aku nak solat. :)
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Thursday, July 12, 2012

Happy Birthday!!!

Assalamualaikum...

Salam sejahtera buat diri aku. Dn tahniah krna berjaya dgn sgala kegigihan khdpn utk mncapai ke tahap usia 34 thn. Alhamdulillah syukur nikmat Allah. Bnyknya dosa aku. Bnyknya hukuman yg mnanti. Hehehehe. Sempena ulgthn di bulan syaaban ni, aku cuba usaha melebihkan ibdah insyaAllah.

Trm ksh pd yg sudi mmberi ucapan hari lahir ku.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Wednesday, July 11, 2012

Persiapan...

Assalamualaikum...

Ramadhan tggl smggu je lg. Ramadhan kali ni, aku nak bekerja lebih masa. Aku nak buat ibadah bnyk2. Aku nk cari pahal dn keampunan sbnyk mgkn. InsyaAllah. Semoga Allah perkenankn smgt aku tuk mncari keredhaannya. Smoga aku sntiasa ade ruang tuk ke surau dpn umah mak. Ya, aku kena persiapkn diri. Semoga ank2 aku mmberikn kerjasama yg sgt sgt sgt baik ketika mama beribadah. Hmmm.. Alangkah bagusnya kalo aku ade suami yg sama2 berjemaah tarawih, kan? Hehehe. InsyaAllah. Amein...

Slps ramadhan, syawal pula mnyerah diri. Nak tak nak, aku kena jugak hadapi. Raya kali ni, aku dh nekad, semua persiapan hny tuk ank2. Mama? Bju thn lps pun bnyk lg. Mama pki pun hny beberapa kali jer. Hehehehe. Yg pntg, ank2 mama beraya sakan. Dan kali ni, ank2 mama kena beli semuanya yg bru. Dr ats smpi bwh. Ekekeke. Kasut, songkok, baju raya, yg thun2 lps semua dh tak muat. Ank2 mama mmbesar dgn cepat. Hehehe. Alhamdulillah. Semoga bdn sihat, otak cergas dn cerdas. InsyaAllah amein. Dan memandangkan semuanya perlu baru, kita shopping jelah kat dpn tmn umah maktok je yer?? Hehehe. Kita serbu green point jer. Jimat sgala2nya. Jimat masa, jimat minyak, jimat tol, jimat kos. Ekekekke.. Yg penting, semua dpt bju baru, kasut baru. Ok syg?? (Mmbygkn asyraf dn maira mengangguk) Yess!!! Syg ank2 mama.

Allhamdulillah. Syukur kpd Allah. Ats setiap rahmat dn kurnianya, ats stiap ujian dn blsn dr Nya, aku kembali berdiri dgn gagahnya. Alhamdulillah.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Friday, June 29, 2012

Prestasi Asyraf

Assalamùalaikum...

Hari ni hari terbuka sek Asyraf, Tadika Nadi Permata. Alhamdulillah. Kptsn pelajaran dia ok. Meningkat. Cuma perubahan karektor dia jer.

Salah mama. Mama minta maaf bnyk2 kat abg asyraf. Juga pd adik maira. Salah mama sbb gagal nk prthnkn kbhgiaan kita. Dn natijahnya, ank2 mama mndpt kesan yg mndlm. Sorry, syg! Mama dh cuba yg terbaik. Mnjd pelengkap hidup kalian. Tp mama hanya manusia biasa. Kita hny mampu merancang. Allah penentu sgalanya. Beri mama peluang sekali lg tuk bhgiakn ank2 mama. InsyaAllah mama berusaha ke arah itu. Mama tak mau abg asyraf leka dgn mainan komputer tu. Mama mahu ank2 mama berjaya dn berprestasi cemerlang dgn pelajaran dn kehdpn juga agama. Itu yg mama mahu.

Pertemuan mama dgn tchr2 di sek, mmberi peluang mama tuk baiki kelemahan, kekurangan dn kesilapan mama dlm mmberi ksh syg tuk ank2 mama. Sungguh! Mama ingt ank2 mama tk terjejas. Nmpknya impak yg Asyraf trm amat besar skali. Hga mmbawa perubahan mndadak. Mama agak kbuntuan. Ape yg boleh mama lakukn skg, mama hny mampu berdoa. Hmmm. Berdoa dn berdoa agar ank mama yg dl dkembalikn. InsyaAllah.

Buat ms ni, kita trpksa menumpang teduh di rumah org. Wlupn saudara kita yg trdkt, tp mama cuba sdya upaya memperuntukkan sebuah mahligai buat kita. Mama mahu abg asyraf yg berdikari, yg ceria, yg baik, yg pndi menolong mama, yg bijak menelaah buku, yg tidak suka berkhayal. Mama mahu abg asyraf yg dl. Yg sntiasa girang bila pulang ke rumah. Yg patuh pd arahan mama. Yg sentiasa siap sedia meringankn beban mama. Ya! Itu yg mama mahukan dn mama akn usahakan. InsyaAllah. Smoga Allah permudahkan sgla yg trbaik buat kita semua! Amein.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Wednesday, June 27, 2012

Untuk Kesekian Kalinya.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Kerinduan dtg lg. Aku rindu pd agamaku. Aku rindu pd iman ku. Aku rindu pd penciptaku. Utk kesekian kalinya, aku menangis lg. Menangis pd sgala ketabahan hati ku. Menangis krna aku dikshi. Menangis krna jiwa dn raga ku, aku serah sepenuhnya pd Allah s.w.t. Syukur! Syukur alhamdulillah! Krna Allah kurniakan ketabahan dlm hatiku. Syukur krna aku masih mampu brdiri dn trsenyum dgn ujian Allah. Serik?! Ya! Aku serik! Trlalu serik! Hga sgalanya aku serahkan pd Allah. Dia lbh mngetahui apa yg trbaik buat aku. Biarlah apa org nak kata. Biarlah apa org nak keji. Aku dh tulikn telinga. Aku dh butakan mata dgn cemikan org. Yg pasti, aku bgun dgn kegagahan yg tggl.

Menyesal?? Benar aku menyesal! Menyesal krna ingkar pd suruhan-Nya. Ingkar pd perintah-Nya. Aku sungguh sesal. Sungguh-sungguh sesal. Semoga perasaan sesal ini sentiasa bertamu di hati ku agar aku lbh tawaduk pd Mu Ya Allah Ya Rahman Ya Muqib!!! InsyaAllah.
Dengan kerendahan hati, aku serahkan sgalanya pd Mu Ya Allah! Amein.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tuesday, June 26, 2012

Pasar Malam.

Muka yg ceria n bersih stlh dpt ape yg diidamkan. Ekekekeke. Alahai ank mama.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Sakit & Sihat

Alhamdulillah. Syukur pd Allah sbb beri aku sakit dn sihat. Dh beberapa bulan ni aku diberi kesihatan yg memuaskan. Skali skala Allah bg aku sakit pulak. Syukur. Wlu sakit, aku msh mampu tgok2 kan ank2 aku. Di bantu oleh mak. Ekekekeke. Kali ni dh sihat, boleh berjaga mlm lg. Nak buat solat mlm. Lama dh tak buat solat mlm. Mngadu pd yg Esa. InsyaAllah.

Ape yg aku tak sgka sgt2, slama beberapa mggu sblm aku sakit, ank2 asyik buat ragam jer bila mlm. Risau. Sbb kesian kat mak kena jaga diorg kalo aku sakit. Akhirnya, Allah bg jua sakit tu pd aku. Aku gagahkn jua diri. Namun, ank2 bagai mngerti. Saat aku terbaring tk bermaya, sikit ragam pun dorg tk buat. Semuanya dpermudahkan. Syukur alhamdulillah. Semoga Allah sentiasa permudahkan sgla yg terbaik buat hidupku dn agama ku. Amein....
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Thursday, June 21, 2012

Kemudahan Aku Dan Anak2

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


Assalamualaikum...

Hati ni msh lg tabah. Sbgi ibu, aku dh bersedia nak hdpi sgla kemungkinan. Termasuklah mnyediakan jwpn2 yg bernas tuk ank2 aku especially Asyraf. Baru2 ni dia dh brtny." Mama, nape kita dh lama tak tido umah papa?" Hekhekhek. Aku rileks n jwb dgn soklan jugak. Abg "nak tido umah papa ker?" Dn jwpnnya," abg nak tido umah papa dgn mama n adik." aku senyum. Jwpn aku,"mama dh tak boleh tido umah papa lg. Nti bila mama ada duit banyak, mama beli umah, kita duk umah kita. Ok?" Senyum. Asyraf,"Ok!!! Nti mama dh bnyk duit kita beli umah kat KLCC. " Hahahahahaha. Hameks!!!

Rumah. Adalah keperluan kami. Dn kami memerlukan sebuah kwsn yg ada kemudahan tuk aku dn ank2. Semuanya perlukan yg terbaik. Apa pun, rumah adlh yg terbaik buat kami. Sbb sgla perjlnan hidup ini bermula dr rumah. InsyaAllah. Semoga Allah permudahkan sgala yg terbaik buat aku, ank2 dn agamaku. Amein...
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Kuciwa Dan Harapan

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Kuciwa.. Ya aku Kuciwa.. Adehh... Mgkn dlm diam aku terlalu mghrp dgn temuduga yg lps ni.. Bila di hari temuduga aku tak dpt perform dgn baik, aku jd sgt sgt sgt kecewa.. Serius.. Smpi aku menangis.. Boleh gitu?? Dan juga mgkin sbb aku minat sgt sgt sgt dgn jawatan tu, bila dah tau aku mmg tak terpilih, aku jd sgt kecewa.. wawawawa.. Apap pun sekejap jer.. Esoknya aku dah discovery balik hidup aku.. Aku tumpukan pada acara sukan pulak.. Yg ni mmg dah tau kompom2 tak menang punya.. Tp aku masih mghrpkn keajaiban berlaku.. Bak kata senior aku lah... sapa tau?? Kali ni org yg handal2 tu tetibe jer tak dpt main?? Mgkin dorg bwk bola kat depan?? Sapa tau, kan?? Takkan dah bwk bola kat dpn, nak main bola lagi.. Tol tak?? Hahahahaha.. Apa pun aku cuba yg terbaik.. Suka atau tidak, aku mmg cuba yg terbaik.. Sbb aku mmg minat gilos dgn sukan Bola Jaring.. Dari sekolah rendah lg.. Tp tak pernah terpilih sbb aku ni ketot.. Hahahaha... Tp dl ketot dan slim.. Skg ketot dan bambam.. hameks.. InsyaAllah.. tak menang pun takpe.. asal saje team aku dpt masuk final, itu dah memadai.. Amein..

Monday, June 18, 2012

Segalanya Dipermudahkan.. InsyaAllah..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Dapat panggilan ke temuduga.. Hehehehe.. Tak sangka.. Walaupun hanya panggilan temuduga, tapi aku terlalu gembira dan teruja.. Wahahahaha.. Apapun, doakan yg terbaik.. InsyaAllah..

Sunday, May 20, 2012

Khamis ~ 3 Mei 2012

Dengan lafaz Bismillahirrahmannirrahim..
Aku kuatkan semangat tuk menyatakan bhwa kini khdpn aku hny ada Aku dan Anak2..
Buat masa ni, kami tggl menumpang di rumah org tua ku.. Smpi bila? Aku tak pasti..
Namun aku sedayanya berusaha tuk mmberi yg terbaik tuk ank2 aku..
Bnyk yg perlu aku fikirkan dan timbangkan..
Dan ank2, aku masih berlagak biasa..
Maira mgkn agak terasa perubahan ini.. Tp Asyraf, agak lali dgn keadaan ini..
Malu?? Aku dah tanam jauh ke dalam teras bumi..
Tangisan hanya ada dlm hati.. Tak berupaya nk muncul di alam nyata..
Dan kini aku hanya menanti hari kebebasan mutlak. Masih ramai lg yg tak tau..
Kejutan ini bukan hny pd diri aku, tp pd keluarga aku.. Lebih2 lagi emak dan abah..
Perahsia?? Tidak! Aku tak berniat nak berahsia.. Cuma msh belajar menerima keadaan..
Punca?? Aku sndr pun terpana. Tiada sapa yg bersalah dlm hal ni. Hny kami sje yg tak berusaha tuk memperbaiki kelemahan diri sndr..
Kasihan kat ank2. Mmg kasihan..
Dan aku perlu 200% kuat, sihat dan bhgia demi ank2..
Kpd saudara mara, jgn pernah salahkan sapa2, aggap ini takdir yg Allah tentukan bg kami.. Harap tiada yg pndg serong pd mane2 pihak atau menyisihkan kami..
Kami tak minta belas kasihan atau simpati.. Cuma secebis pengertian..
Jangan membuat pelbagai andaian dn persepsi yg jauh menyimpang dari norma khdpn dan Islam..
Tolonglah! Sbgimana kami yg melalui, hrp sgt, kalian tak melukai jiwa ank2 kecil yg tak mengerti apa2 lagi.. Tiada sapa yg slh.. Hny semua suratan takdir..
Jika aku boleh menerimanya, harap kalian jugak menerima sbgimana kami menerimanya sbgi kehendak takdir..

Alhamdulillah.. Semuanya dipermudahkan Allah.. Semuanya dilorongkan Allah.. Mungkin ada hikmah disebaliknya.. Mgkin itulah yg terbaik buat masa depan aku, anak2 dan agamaku, insyaAllah..
Yang pasti, aku kembali bertatih memperbetulkan kembali khdpn aku..
Yang pasti, aku tidak pernah ingin menoleh kebelakang lagi..
InsyaAllah..




Kita Hanya Merancang...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Terlalu lama tak menulis. Hingga tak tau ape yg patut diluahkan.. Hehehehe.. Biar ape pun yg mndtg, aku tetap tersenyum.. Apa org nak kata, aku dah tak kisah.. Apa lah yg nak dirisaukan sgt dgn pndngan manusia.. Pandangan Allah pada aku lebih penting dr segalanya.. *winks*winks*

Baiklah. Spt biasa tkde ape yg nak aku ceritakan selain dr keletah ank2.. Ya! Mereka lbh pntg berbanding aku.. Kesibukan mengaturcara kehidupan aku telah mncuri ruang masa, fikiran dn idea aku nak menulis.. Capek! Benar capek! Tapi aku tetap teruskan juga langkah2 kehidupan.. Ank2 smkin bijak.. Smkin dewasa dan berdikari.. Aku dpt lihat perubhan demi perubahan yg berlaku pd keduanya.. Nmpknya Maira smkin bijak mndominasikan khdpn sekeliling.. Ape yg abg dia buat, dia pun buat.. So, jgn buat bnd buruk dpn dia.. Kompom dia buat sama.. Cara jln, melompat, cemburu, ah! bnyk lg lah.. Org sebuk mkn, dia pun nak mkn sama.. Tak mau bersuap.. Abg minum air, dia pun nak jugak.. Tahan berebut.. Sbb?? Sbb abg dia ajar dia mcm tu.. alahai.. Tp satu yg mama suka sgt, abg buat homework, dia pun tertunggeng2 nak baca buku.. Abes buku abg dia heret ke hulu ke hilir.. Sebuk mulut terkumat kamit membaca.. Skg dah pndi nak mnyanyi pulak.. Adoiyai.. Abes semua bnd dijadikan mikrofon.. Hahahaha...

Apa pun, mama kena tabah.
WAJIB tabah..
Apa yg kita rancang, tak semestinya baik bg kita, baik pula pd Allah..
Sebelum berlaku, semua aku sangkakan mudah..
Tapi bila dah berlaku, aku tau tak semudah yg aku sgkakan..
Pelbagai cara aku kena fikir..
Semua kena buat timbang baik dn buruknya..
Dan setiap kali itulah aku mngadu pd Sang Pencipta mohon dipermudahkan sgla urusan..
Org lain mgkin nmpk aku senang.. Hakikat??
Dan skg, aku hny ada ank2..
Mereka punca aku kuat semangat, tabah, tersenyum dan bhgia..

Terima kasih, syg..

Saturday, January 7, 2012

Happy Birthday, Papa!

7 January 2012...

It's a day!! Papa birthday!!! Hehehehe... Tkde ape yg dpt mama berikan sbgi hadiah selain dr sepotong doa yg tak pernah putus dn juga surah Al-Fatihah buat papa, ank2, kedua org tua, dan family kita.. Mmg itu yg mama amalkan setiap kali slps solat.. Ape pun mama hrp dgn meningkatnya usia, bertambahnya satu lg angka, papa akn lbh bersedia mghadpi cabaran hidup ini.. Selamat ulangtahun, syg.. Semoga kita diberkati.. Amein..

Ok.. Balik pd cerita kami sekeluarga.. Wahhh!!! Lama giler tk update ape2, kan?? Alaaa.. kalo update pun bkn de org baca.. tol tak?? hahahaha... Hmm ape yg pasti hujung thn adalah saat berlakunya pelbagai warna hidup.. Mmg bz giler.. Bz dgn kerenah ank2 yg smkin bijak.. Especially Mairah.. Adoiyai.. mama n papa tak henti ketawe.. semua pun dia pndi.. cuma satu je lom pndi.. BERCAKAP!!! Nak ape2 hny tunjuk.. Pastu bila tny,"Mairah nak susu?" Jwpnnya hny angguk atau geleng.. Bila nages jer baru pndi sebut Mama... Mak... Atau kalo nak pggl org cam abg dia, dia cuma sebut, A.. A.. hahahaha.. Bang nye tk keluar.. hahahaha..

Itu perihal Mairah.. Meh kita kongsi cerita plak dgn Asyraf.. Asyraf mmg kasihan.. Hari2 tak pernah tak kena mrh.. Smpi satu thp dia ckp, "Mama ni asek marah, jelah." Hahahaha.. Mcm mane tak mrh.. Kalo dh main tu, tak hengat donia.. lompat sana, lompat sini. Yer mmg standard bdk umur mcm tu.. Tp, kalo dh tgh mlm suh tdo pun tak mau tido, asek melompat dr sofa ke bwh, smpi kena kepala mama or papa yg tgh baring, marah tak?? Marah, kan?? Kalo di tegur dgn lembut," Asyraf, tak mau la main lompat2 mcm tu.." Ok. Stgh minit je diam.. Lps tu dia mula blik.. Kali kedua tak bunyi dah.. Tgn jln dulu.. Hehehehehe..

Thn lps besday asyraf pun mama tk sambut cam lps2.. Mmg tkde dpt hadiah dr sesape. Dia pun ok.. Sbb tak fhm ape itu hadiah.. Cuma mama hadiahkan kek.. Ats permintaan, dia nak kek Ben-10... ok. Dah dpt kek Ben-10 n potong kek kat sek dpn tchr Ikin n kwn2.. Dpt tiup lilin.. Hehehe.. Siap request, nak kepala Ben-10.. Hahahahaha.. Lps2 dr tu, Asyraf dh mls nak ke sek.. Sbb?? yelah kwn nye bape org jer.. Main pun tkde yg menarik sgt.. Bercuti?? Percutian dibekukan.. hahahaha.. Asek la pg2 merengek nak pegi umah maktok nak main game paksu.. Haish..

Masa awal thn nak masuk sek, dia dh mcm tkde minat.. Mama gabra n panik jugak lah kan.. Tp, alhamdulillah.. Mgkin sbb tgok ade rmi kwn2 baru, dia bersemangat kembali ke sekolah.. Dan dia tak sedar, bila masuk kelas 5thn, mama terpaksa bg dia bnyk kelas tmbhn.. Selain mengaji, mama amek kan dia kelas membaca tuk English n Malay.. Mgkn stgh org berpendapat itu tindakan drastik.. Tkut nti budak bosan.. Ya! Mama tau itu akn mmbosankan.. Tp, mama bagai rasa mama tk punya masa yg bnyk tuk didik ank2 mama.. Selagi nyawa di kandung badan, mama terpaksa juga korbankan perasaan ank mama dn juga wang tuk pelajaran.. Itu je yg mama mampu berikan selain ksh syg yg tk bertepi..

Kalau ikut pd bulan, Asyraf bru je masuk 4thn.. Mmg dia ade slow sket.. Tp kalo nak dibandingkan dgn kwn2 sebaya yg lahir di awal thn, Asyraf maju setapak ke hdpn.. Boleh bygkan tak?? Asyraf baru lahir, ade kwn2 yg sama thn dgnnye dh pndi jln.. So, kalo nak ikut kelas yg sama, Asyraf bru je nak kenal dunia, tp dlm kelas terpaksa bersaing dgn rakan2 yg dh bijak dn dh pndi berckp.. Alhamdulillah.. Asyraf boleh catch up.. Syukur sgt2.. Semoga ank mama akn terus maju ke hdpn.. Mama tk perlu nak bandingkan ank mama dgn org lain.. Asal saje ank mama mampu berdikari dn berjaya pd diri sndr..

Hari ni, dah masuk dua hari Asyraf dmm.. Mairah?? Anak dara yg lasak.. Apa saje yg abg dia buat, semua dia nak buat.. Pernah tny pd Asyraf," Abg, nak belajar main piano mcm tok bah tak?," Dia jwb,"Tak nak. Asyarf nak belajar joget. Boleh?" Hahahaha.. Pantang dgr lagu, berjoget je kejenya.. Dan tabiat tu menjangkit kat adiknya, Mairah.. Tak kira la ape muzik pun. Asl dgr muzik jer, bdn dia terhenjut2.. Kepala terhangguk2.. Aduhai ank mama...

Meh lyn ank2 berjoget.. hahahaha


ni.. tgok ank dara mama khusyuk dgn cite dragonball z kai.. sabojelah...